25 септембра, 2021

Presskucevo

onlajn

Blog i blogerski tekstovi

Savete blogerima možete naći širom interneta, ali ako vam je mrsko da čitate puno tekstova možda vam ova radionica bude dovoljna.

Pvi blog sam pocela da pisem 2009. godne , a od 2015. godine sam pokusavala da pomognem pojedincima da izgrade snazno prisustvo na webu, ali 2018 godine. Preusmerila sam se na kreativne i hrabre pojedince koji putem blogovanja zele da se bave temama koje ih inspirisu i koje vole. Na prvoj radionici kreativnog pisanja sam vam rekla sve o sebi, rekla sam vam da sam clan udruzenja blogera srbije, tako da sam bloger sa licencom.
Licno sam prošla sam kroz razne faze, a najveći broj grešaka napravila i ispravljala na sebi, tako da recimo imam dosta iskustva. Ako nekom od novih blogera ovi saveti uštede bar deo muke onda će ova radionica ispuniti svoju svrhu.

Struktura i kompozicija

  1. Odredite vrstu / tip bloga
    Nebitno koji je vas razlog da pisete blog, danas ću se potruditi da vam objasnim i ispricam kako napraviti blog u WordPress-u, proces je prilično lak. Ali pre nego što se ”bacimo” na kreiranje bloga hajde da se malo informišemo i vidimo zašto želimo da imamo svoj blog.
    Mnogi ne veruju da je danas neophodno imati svoj blog ako zelite da se probijete i uspete na internetu, i sama sam se uverila u to Bilo da zelite da nekome nesto prodate online, da se promovisiete online, jednostavno da zaradite online, u 90% slučajeva morate imati svoj blog. Onih 10% ostavljam drugim biznis modelima kao sto su na primer drustvene mreze ili YouTube.
    Prva stvar jeste nisa to jest oblast bloga. Morate znati unapred čime zelite da se bavite na vasem blogu, ne mozete kreirati blog tek tako, niodcega.
    Koje su to nise ili oblasti koje nam se nude ? Niša je tema vaše stranice i treba uticati na naslov bloga. Odlučivanje o tome šta cete pisati na svom blogu, može vam pomoći u određivanju imena.

Razmislite iz koje oblasti bi bio vas blog . Ukoliko već znate u kojoj niši želite da pišete – sjajno! Za sve one koji još uvek ne znaju o čemu žele da pišu, evo par smernica:

Razmislite u čemu ste dobri!?
Koje su to korisne informacije, teme itd. na koje imate detaljne odgovore?
Da li volite da čitate, slikate ili nešto treće?
Koristite često beauty proizvode?
Imate dobar stil za oblačenje?
Imate upadljivo iskustvo u nekom poslu?
Imate decu koja su inspirativna i želite pisati o njima, kao i o pomoći roditeljima korisnim savetima?
Super baratate photoshop-om?
Volite cveće i prirodu?
Volite pse, mačke? Imate papagaja? Neku treću vrstu kućnog ljubimca?
Bavite se dekupažom?

Da li volite da spremate hranu, imate super-brze recepte?
Da li često putujete i smatrate da možete pružiti čitaocima korisne savete da se lakše pripreme za put?

Kad smo kod dekupaža primer pravog i dobrog blogera je moja prijateljica iz Severne Makedonije takođe pisac i autor Olivera Stankovska , koja se ne zaustavlja samo na pisanju , već radi na oslikavanju porcelana i predmeta od stakla i ja vam preporučujem ovom prilikom da posetite njen blog koji je takođe free varijanta, ali jasno se može videti kako ona ima sve uredno razvrstano, tako da je blog pregledan, čitljiv i bez obzira što je besplatan vidljiv je na google pretraživaču. Adresa njenog bloga je anikostyle.wordpress.com . Ja ću vam takođe ostaviti sve korisne linkove koje možete koristiti tokom izrade bloga. To su mesta i sajtovi gde možete pronaći sve odgovore što se tiče tehničke podrške i saveta. Na sajtu udruženja Blogera Srbije možete naći bukvalno sve što vas interesuje , adresa je blogerfest.com. Ovaj sajt je namenjen svim blogerima i instablogerima koji sadrži veliku i preciznu bazu podataka i tutorjala koji su veoma pristupačni. Kada je u ptanju pisanje sadržaja ja bih vam preporučila sajt Maje Vučkovic , ona ima i e knjigu Sveobuhvatni vodič kroz blogovanje adresa je www.savetizablogere.com

Što se tiče odabira kategorije oblasti ili teme niše
Idejama nikada kraja… Razmislite malo i odgovor će sam doći. Evo i nekih popularnih kategorija:

Travel
Beauty
Fashion
Lifestyle
Makeup
Fitness
Mom
Food
Book
Photo 

Ime može biti vezano za temu vašeg bloga, mada blogeri često daju i svoja imena ili kombinuju. Recimo sajt Minjina kuhinja je kombinacija osnivača i delatnosti kojom se bavi. Jednostavno i pamtljivo. Da li me razumete ? Pitajte u komentarima sve sto vam nije jasno.

Koliko god se ja trudila da na svom blogu pisem u samo jednoj oblasti, ne uspevam zbog toga što me puno toga inspiriše i zanima inače u životu. Međutim, bolje je ako je vaš blog specijalizovan. Tako ćete uvek tačno znati kojoj publici se obraćate kada pišete.

Hajde da počnemo sa pričom kako se kreira FREE tj. besplatna verzija ?

Objasniću vam korak po korak kako da potpuno besplatno napravite vaš blog u WordPress-u.
Prvo otvorimo sajt word presa , znači ukucamo u google www.wordpress.com kada nam se otvori početna strana wordpres sajta, kliknemo na dugme „Start your website„.

Onda je na redu korak u kome upišete naziv bloga, ja sam za primer izabrala naziv „radmilablog2021. i kliknemo „Continue„. Kada unesete naziv bloga pojaviće vam se opet nov prozor , pošto ovde biramo FREE blog (besplatan) idemo na opciju koju je ponudio kao FREE a to je u ovom slučaju radmila1.travel.blog kliknemo na „Select“.U poslednjem koraku izaberemo opciju „Not sure yet? Start with free site“ i to je sve.

Znači mi smo uspešno otvorili WordPress blog i to potpuno besplatno. Potrebno je naravno da potvrdite i email koji cete dobiti od wordpresa i lansirate vaš blog. E sad , ja sam vam ovo kreiranje bloga ispricala , ali ko bude zeleo dobice u pdf formatu detaljno objasnjenje sa slikama svih postupaka pri otvaranju bloga. Ukoliko neko iz nekih razloga ne uspe , mozete da me kontaktirate ili da dodjete kod mene u kancelariju kreative , kako bi zajedno uradili sve na licu mesta.

Zašto Baš WordPress?

WordPress je ukratko rečeno, najpopularnija platforma gde mnogi ljudi kreiraju blogove I sajtove . On ima I besplatnu varijantu pomocu koje cete moci da se isprobate u blogovanju I ukoliko vam se to bude dopalo I uvidite da vam lezi , lako mozete uplatiti domen I hosting kasnije koji su vazni za mnogo toga, sto cu vam objasniti u nastavku .

Mi hocemo besplatnu verziju i ako je besplatna ona sadrži mnoge dodatke koji nam mogu pomoći u vođenju bloga.
Vi odlučujtete gde ćete početi blog. U bilo kom trenutku mozete migrirati vaše postove sa free verzije prebaciti na hosting bez gubitka postova i slika.
Ostaje nam pisanje za blog
Na početku odmah saopštite suštinu teksta.

Ljudi danas imaju jako malo vremena za čitanje i ako u prvih par rečenica ne shvate o čemu se tu radi veća je šansa da će prekinuti čitanje nego da će biti strpljivi do kraja. Sa druge strane, ako na početku vide da ih tema zanima verovatno će tekst ili pročitati odmah ili ga sačuvati za kasnije, da pročitaju kad budu imali više vremena.

Nemojte počinjati sa pisanjem dok nemate jasnu poentu teksta.

Osim ako ne pišete iz razonode zato što volite pisati. Ako pak želite biti ozbiljan bloger i privući neke stalne čitaoce, veća je verovatnoća da će vam tekstovi imati smisla ako na početku znate šta želite reći.

Zamislite da je vaš post u stvari email kojim se obraćate jednoj osobi koja predstavlja vašu ciljnu grupu.

Milion puta sam pročitala ovakav savet i moram vam priznati da djeluje. S tim što ja ne zamišljam da pišem email nego da pričam nekom ispred sebe. Taj jednostavni ton kojim nešto želite ispričati tako da vas osoba kojoj se obraćate razume
meni najveća prednost blogova.
Jos nesto vazno sa cime cete se susretati dok budete radili na blogu su

Ključni koncepti i terminologija koja se koristi.

WordPress je sazreo tokom godina tako da obuhvata veliki izbor sadržaja, razvio je i svoju terminologiju, tako da bi bilo od koristi da to naučimo pre nego što nastavimo. Evo šta treba da znate pre nego što nastavimo.

Sta je to
POST (post) – je najosnovniji tip sadržaja koji će činiti većinu vaših blogova. Post se sastoji od naslova, samog sadržaja teksta, dana objavljivanja, kategorije, tagova, i povezanih atačmenta (kao što su slike). Blog postovi su u suštini namenjeni da budu prikazani hronološki, tako da se najnoviji prikazuju prvi. Mesečne arhive su automatski generisane, kao i RSS pregled vašeg poslednjeg posta.

STRANA (page)– One su napravljene da čuvaju statični sadržaj za vaš sajt koji ne bi trebalo da ima datum objavljivanja – kao “O meni”, “Kontakt” i sl. One takođe ne moraju da budu tagovane i kategorizovane i nisu uključene kada korisnik gleda vašu arhivu bloga. U suštini ćete koristiti strane za sadržaj koji želite u svako doba da povežete linkom sa početne strane. Strane takođe mogu imati hijerarhiju.
Zatim cesto cete se susretati sa kategorijama
KATEGORIJE (category) – Generički termini za klasifikaciju postova. Postovi mogu imati jednu ili više kategorija, i kada korisnici pretražuju arhivu kategorije, biće im prikazana lista svih postova u toj određenoj kategoriji. Takođe, možete dodati podkategorije da bi stvorili hijerarhiju, ako je ona potrebna vašem blogu. Kategorije nisu stvarno izborne, iako vas sam sistem neće primoravati – ako ne uspete nešto da kategorizujete, on će dodeliti osnovnu kategoriju “nekategorisano”.

TAGOVI (tag) – Tagovi bi trebalo da opišu post preciznije od kategorija, i mogu biti korišćeni od strane pretraživača kako bi uzeli u obzir relevantnost strane. Oni vam dozvoljavaju da napravite “tag oblak” vidžete i da takođe imate arhivirane strane slične kategorijama.

Niste sigurni kako da tagujete svoje postove?

Dobar primer bi bio blog sa receptima, sa kategorijama za hleb, glavna jela, predjela, deserte itd. Svaki recept bi onda mogao biti tagovan sastojcima, tako da bi korisnici mogli, na primer, da pregledaju sve recepte hlebova, ili da pregledaju sve recepte (tagovane) brašnom. U ovom primeru “tag” bi bila reč “brašno”.
Spomenula sam vidzete
VIDŽETI (widget) su funkcionalne spravice koje možete dodati vašem blogu na različitim mestima, u zavisnosti da li ih vaša tema podržava – u suštini oni idu u slidebar.

Vi morate da znate i sta su to permalinkovi
PERMALINKOVI (permalinks) – Ovo znači URL sa kojeg se pristupa vašoj stranici. Po podrazumevanim podešavanjima, permalink do određenog blog posta može izgledati kao vašdomen.com/id=12345 – što očigledno ne izgleda baš sjajno niti je pamtljivo. Wordpres ima plugin, odnosno alat da automatski ovo promeni u „lepe permalinkove“ ili u formu vašdomen.com/pravljenje-domaceg-hleba.

KOMENTARI (comments) su danas standardni za blogove, ali ih možete isključiti. Stranicama komentari nisu podrazumevana opcija, blogovima jesu.
Stigli smo do teme bloga, odnosno podesavanja sablona bloga , tj kako ce on izgledati.

TEMA (theme) kako je vaš blog prikazan, WordPress ima više besplatnih tema (šablona) od bilo kog sistema – bukvalno izbor od više stotina hiljada. Biranje neke teme može biti ili lako ili noćna mora – uglavnom u prirucniku koji cete dobiti bice objasnjeno sve sa slikama postupka po redu.

MENIJI (menu) su novi dodaci od WordPress verzije i oni vam dopuštaju da kreirate menije po želji bilo gde na vašoj temi (pretpostavljajući da ih tema podržava). Kasnije ćemo se više pozabaviti ovom opcijom, ali uzmite u obzir da mnoge starije teme nisu ažurirane da uključe ovu opciju.

SADRŽAJNE SLIKE (featured images) vam dozvoljavaju da jednostavno i lako odredite sliku vezanu za post. Kada je podešena, teme koje podržavaju sadržane slike će automatski prikazati sliku pored dela posta ili na različitim mestima bilo gde na temi. Dodavanje vizuelog traga pored naslova , posta dramatično podiže verovatnoću da će čitaoci kliknuti da pročitaju članak.

Čuvajte se skidanja besplatnih tema sa nasumičnih sajtova:
Koristite podnaslove da biste istakli ideje i ono što je važno vašim čitaocima
Kada tek pokrenete blog pretraživači vas u početku neće prepoznavati dok ne steknete neki kredibilitet. Nakon nekog vremena Google će obratiti pažnju i na vas. Google najveću vidljivost daje sadržaju koji je relevantan, koristan, čitljiv i koji se puno deli po društvenim mrežama.

Recimo da na svom blogu imam relativno solidnu posetu sa pretraživača, a jedino što radim je da pišem sama tekstove, ne prepisujem ništa i to je to.
Neke osnove sam morala sama savladati da bi me manje bolela glava. Blog možete pisati na nekoj besplatnoj platformi, u okviru blog direktorijuma ili na ličnom domenu.
Koristite WordPress osim ako nemate bolji razlog da ga ne koristite.

Ja ga koristim i nemam nijednu zamerku na njega. Odavno sam na svom domenu i hostingu tako da je ugođaj potpun.

Ako niste od onih koji mogu sami, angažujte nekog ko će vam pratiti i ažurirati blog stalno, da bi sve funkcionisalo bez problema.

Nemojte prisiljavati posetioce da se moraju logovati radi ostavljanja komentara.
Omogućite posetiocima da se pretplate na komentare, ako žele

Blog bi morao biti čitljiv na telefonima i tabletima. Sve češće se koriste i ako želite da vas bez problema čitaju svuda onda neka vaš blog bude prilagođen i ovim aparatima.

Izgled bloga

Postoje neka pravila koja daju optimalne rezultate. Ipak, osnovno pravilo je da nema nekih posebnih pravila osim da sve bude pregledno i lako čitljivo.
Jedna bočna kolona (sidebar) sa desne strane je najefektnija kod poslovnih blogova.

Pri vrhu stranice je poželjno da imate dugmiće za RSS i email pretplatu na blog – za one posetioce koji žele da ne propuste nijedan tekst sa bloga.

Pretraga bloga, kategorije, zadnji tekstovi i arhiva su neke osnovne rubrike koje biste trebali imati na blogu.

Izbegavajte da na blog postavljate šljašteće elemente, odnosno bilo kakve koji odvlače pažnju. Lebdeće banere, ni njih niko ne voli. Posebno ako je teško naći dugme za gašenje.

U vrhu bloga bi trebalo pisati o čemu je blog, u kome se piše odnosno ko su ljudi koji bi ga trebali čitati.

Fotografije u tekstu je najbolje stavljati u vrhu teksta, idealno desno u vrhu.

Font – stil i veličina bi trebali biti lako čitljivi.

Najbolji kontrast daje crni tekst na beloj podlozi.

Čitajte puno, gledajte kako to rade drugi blogeri, neka vam oni budu inspiracija.

Kada pozajmite ideju ili u nečemu pronađete inspiraciju – stavite link na izvor. To je i fer i korektno i pošteno. A osim toga na internetu se sve (sa)zna pa ako to ne uradite vrlo verovatno će vas oni koji prepoznaju originalnu ideju gledati kao kradljivca. Ili kao nekog ko ima jako veliki ego. A takve ljudi baš i ne vole.

NIKADA, ali nikada ne varajte čitaoce davanjem besmislenih ili provokativnih naslova svojim tekstovima!

Osim ako ne želite na sebe zakačiti etiketu prevaranta ili žute štampe.

Postoji neko pravilo koje kaže da je idealan blog post sa nekih 800 reči. Ipak, nemojte se truditi da dostignete određeni broj reči u tekstu. Umesto toga napišite ono što ste mislili što jednostavnije i zaustavite se. Duže tekstove možete pisati ukoliko zaista postoji potreba da budu baš dugi. U svakom drugom slučaju ih izbegavajte.

Kako postati uspešan bloger? Pisati zanimljiv sadržaj koji će se deliti po društvenim mrežama i koji će biti primećen od fanova i pratilaca. Tako se radi na promociji i gradjenju zajednice.

Gradjenje zajednice traje mnogo duže nego pisanje. Nema uspeha preko noći, čak ni sa blogom.

Otvorite profile na društvenim mrežama (ako već niste) i delite svoje tekstove tamo.

Da biste izgradili produktivne odnose na društvenim mrežama delite takođe i sadržaje drugih blogera, ne samo svoje.

Previše samopromocije na društvenim mrežama je kontraproduktivno takodje.
Promovišite svoj blog na vizit karticama, u potpisu emailova i sl.
Odgovaranje na komentare daje čitaocima i komentatorima do znanja da vam je stalo do njih, a to stvara lojalnost.
Ostavljanje smislenih komentara na drugim blogovima privlači takođe pažnju i dovodi čitaoce na vaš blog.

Hajde da vidimo koje su to prednosti posedovanja Bloga?

Kada posedujete svoj lični blog onda su vam sva vrata otvorena što se tiče online poslovanja i online zarade kao i licne satisfakcje.

Postoje razni načini na koje se možete ostvariti pomoću svog bloga, I zaraditi Email marketingom, Google Adsensom, Izdavanjem prostora na blogu za reklame itd…
Dakle, od jednog bloga možete ostvarivati I zaradu sa vise izvora. Želim da vam kažem da će vam blog otvoriti mnoga vrata i po pitanju posla, samo ako aktivno radite i održavate svoj blog. Nemojte misliti da ćete odmah nakon kreiranja bloga krenuti da dobijate poslovne ponude i krenuti sa zaradom, potrebno je vreme i strpljenje. Ja jos uvek ne zaradjujem , jer sam se skoro povezala sa google reklamiranjem , ali bice nesto i od toga . Sve zavisi sta zelite i koliko mozete da se posvetite tome.

Pre nego sto završimo ovu radionicu , ja ću vam još jednom ponoviti korisne linkove na sajtu Udruženja Blogera Srbije mozete naci bukvalno sve sto vas interesuje , adresa je www.blogerfest.com. Ovaj sajt je namenjen svim blogerima i instablogerima koji sadrzi veliku i preciznu bazu podataka i tutorjala koji su veoma pristupacni. Kada je u ptanju pisanje sadržaja ja bih vam preporučila sajt Maje Vučković , ona ima i e knjigu Sveobuhvatni vodic kroz blogovanje adresa je www.savetizablogere.com i moja najtoplija preporuka za Anu Gord koja je pravi profesionalac i na svom blogu ima sve što bi moglo zanimati jednog Blogera. Adresa njenog sajta je www.anagord.com.

U jednom svom postu ona piše koji trik koristiti za pisanje teksta na blogu i moram da je citiram, kaže Moj trik je
Jedan tekst za nedelju dana.
To vam je moj recept.
Zvuči jednostavno zar ne?
Otkriću vam još nešto.
I jeste jednostavno.
Ali dajte da vam bolje objasnim.
Pre svega pazite dobro, ne jedan tekst napisan za nedelju dana, već 1 tekst gotov za nedelju dana. U čemu je fora?
E pa vidite: ja sam ranije sebi davala ili isuviše lake ili isuviše teške zadatke. Naravno, počinjala sam sa onim težim, kao i svaki naivni početnik. 100 trbušnjaka! 100 sklekova! 100 blog postova! Gledala sam ona nasmejana lica bodibildera i blogera kod kojih je sve to delovalo tako lako da bih i ja sam govorila sebi: kad mogu oni, možeš i ti! Upirala sam i pisala sam i pisala ali naravno, to je bilo isuviše teško za početnika jer nemam tu psiho-fizičku spremnost. Što je skroz ok, samo ja to nisam znala tada. Na kraju meseca (ili čak optimistički nedelje) osim što ne bih imala tih 100 blog postova, ne bih imala ni volju za pisanjem. O sklekovima i da ne pričam. Poražena, tešila sam dete u sebi i govorila mu ok. Preteško ti je.

Počni sa nečim lakšim. 1 sklek. 1 trbušnjak. 1 pasus. Prosto kao pasulj zar ne?! Ne. Ne, ne sinko. Ovaj zahtev za pisanjem bio je sa druge strane preterano lagan. I tako bih, opet kao svaki zeleni i neiskusni početnik, odmahivala rukom i govorila:ma idi, ništa lakše, sutra ću to! To sutra se pretvorilo prekosutra i došlo do malo sutra (naravno) i onda bih opet na kraju meseca bila očajna što ništa pod milim bogom uradila nisam.
Umesto da se držite strogog rasporeda pisanja objavljujte samo kada zaista imate nešto da kažete.

Ana Gord

Inače raspored pisanja nije loše imati i idealno je pisati tekstove nekim ujednačenim ritmom. Puno je bolje imati jedan tekst svake nedelje nego 3 teksta svaki dan jedan za drugim pa onda 2 meseca pauze.

Najbolji način da napredujete jeste čitanje blogera koje sami cenite.
Blogeri će vam rado pomoći ako vam nešto nije jasno – slobodno pitajte.
Blogeri vrlo rado pomažu drugima – pomozite i vi ako vas pitaju.