25 септембра, 2021

Presskucevo

onlajn

Javni nastup – Dejl Karnegi

„Sticanje samopouzdanja i hrabrosti, i sposobnost da govorite smireno i jasno pred grupom ljudi, uopšte nije toliko teško kao što većina ljudi zamišlja. Nije to dar proviđenja koji poseduje samo nekolicina nadarenih. To je kao kad igrate golf. Svako može da iskoristi svoje skrivene snage, dovoljna je samo želja da to i učinite.“

„Postoji li i najmanji razlog zbog kojeg ne bi trebalo da razmišljate jednako dobro kada stojite pred publikom, kao i kada sedite? Sigurno znate da razlog ne postoji. Zapravo, treba da razmišljate bolje kada se nađete pred grupom ljudi. Njihovo prisustvo bi trebalo da vas probudi i pokrene.“

„Možete biti apsolutno sigurni da će trening i praksa zbrisati vaš strah od nastupa pred publikom i dati vam samopouzdanje i postojanu hrabrost.“

„Nemojte misliti da je vaš slučaj posebno težak. Čak i oni koji na kraju postanu najelokventniji govornici svoje generacije, na početku karijere su bili zaslepljeni strahom i nervozom.“

„Da biste usvojili što više znanja kroz ovaj kurs, brzo i efikasno, četiri stvari su ključne:

PRVO: ZAPOČNITE SA SNAŽNOM I POSTOJANOM ŽELJOM

Zato probudite svoj entuzijazam i razmislite o svemu onom korisnom što možete da dobijete. Pomislite samo koliko će vam značiti novostečeno samopouzdanje i sposobnost da govorite ubedljivije.“

„DRUGO: TEMELJNO PROUČITE ONO O ČEMU ĆETE GOVORITI

Ukoliko niste dobro promislili i isplanirali vaš govor, i ukoliko ne znate tačno šta ćete reći, sigurno se nećete osećati prijatno kada stanete pred publiku.“

„TREĆE: PONAŠAJTE SE SAMOUVERENO

Stoga, ukoliko se naša spontana vedrina izgubila, glavni put ka dobrom raspoloženju jeste da se uspravimo, i da se ponašamo i izgledamo kao da je dobro raspoloženje već tu. Ukoliko vas takvo ponašanje ne oraspoloži, onda ništa drugo neće ni moći.“

„ČETVRTO: VEŽBAJTE! VEŽBAJTE! VEŽBAJTE!

Poslednja stvar koju želimo da naglasimo jeste nesumnjivo najvažnija. Čak i ako biste zaboravili sve što ste do sad pročitali, upamtite ovo – prvi, poslednji i uvek uspešan način da povećate samopouzdanje pri držanju govora jeste – da govorite. Zapravo se sve na kraju svede na ono što je ključno, a to je praksa, praksa, praksa.“

„Ono što je razlikovalo uspešno od neuspešnog prezentovanja govora jeste činjenica da je zaista neophodno da polaznik pripremi govor pre nego što ga održi, i da pri tom ima nešto jasno i konkretno da kaže, nešto što je ostavilo utisak na njega i što ne sme ostati neizrečeno.“

„Da li priprema govora podrazumeva da treba da prikupite neke besprekorne izraze, da ih zapišete i naučite napamet? Ne. Da li to znači da treba da sastavite nekoliko, bilo kakvih ideja koje vama lično ne znače mnogo? Ne, ne uopšte. Priprema podrazumeva sastavljanje vaših misli, vaših ideja, vaših ubeđenja i vaših potreba u jednu celinu. Vi imate takve misli, takve potrebe. Imate ih svakog dana dokle god ste budni.“

„Nemojte praviti grešku koju gotovo svi prave i pokušati da predstavite suviše toga u jednom kratkom govoru. Odaberite samo jedan ili dva aspekta teme i pokušajte da ih obradite na pravi način.“

„Odredite svoju temu nedelju dana ranije, kako biste imali vremena da razmišljate o njoj u slobodnim trenucima. Razmišljajte o njoj sedam dana, sanjajte o njoj sedam noći. Neka to bude vaša poslednja misao pre nego što zaspete.“

„Iznad svega, nemojte pretvoriti govor u apstraktnu propoved. To će nam biti dosadno. Nek vaš govor bude standardna torta sa nekoliko filova sačinjenih od ilustracija i opštih tvrdnji.“

„Nijedna osoba zdrave pameti neće početi da gradi kuću bez nekakvog plana. Zbog čega bi onda bilo ko počeo da drži govor ukoliko nema apsolutno nikakav plan ni program?“

„Napravite beleške, ponavljam, tokom pripreme govora – bogate, detaljne beleške. Možete se osloniti na njih dok sami vežbate govor. Možda ćete se osećati sigurnije ukoliko ih budete držali u džepu kada se nađete pred publikom. Međutim, kao čekić, testera i sekira u vagonu voza, tako i beleške treba koristiti samo u slučaju nužde, tj. mogu se iskoristiti samo u slučaju sudara, potpunog brodoloma, smrtne opasnosti i katastrofe vašeg govora.“

„Ukoliko poseduje toplinu, iskrenost i entuzijazam, uticaj govornika se veoma brzo širi publikom. Može da napravi petsto grešaka, ali teško da će doživeti neuspeh.“

„Suština dobrog govora leži u tome da govornik ima nešto što zaista želi da kaže.“

„Stoga, da biste osetili ubeđenost i entuzijazam, ustanite i budite ubeđeni i budite entuzijastični. Prestanite da se oslanjate na sto. Ispravite se. Stojte mirno. Nemojte da se klatite napred nazad. Nemojte da poskakujete gore dole. Nemojte da premeštate težinu sa jedne noge na drugu kao premoreni konj. Ukratko, nemojte praviti nervozne pokrete koji će odati vašu nelagodu i nedostatak pribranosti. Kontrolišite svoje pokrete. Tako ćete stvoriti osećaj stabilnosti i moći.“

Razmišljajte o uspehu dok primenjujete ono što pročitate u ovoj knjizi. Zamislite sebe kako držite govor uz savršenu samokontrolu.“

Ovo je sasvim u vašoj moći. Verujte da ćete uspeti. Verujte tako jako i učinićete šta je neophodno kako biste uspeh i ostvarili.

„A to je suštinski deo dobrog govora: osećaj za komunikaciju. Publika mora da oseti da postoji poruka koju će govornik da prenese pravo iz svog srca i uma u njihova srca i umove.“

„Ne postoje drugi ljudi na ovom svetu kao što ste vi. Stotine miliona ljudi ima dva oka, nos i usta, ali niko od njih ne izgleda sasvim isto kao vi. Niko od njih nema vaše osobine, ne postupa kao vi i ne razmišlja na isti način. Malo je onih koji će govoriti i koji će se izražavati isto kao i vi, kada govorite prirodno. Drugim rečima, vi posedujete individualnost. Kao govornik, to je ono najdragocenije što posedujete. Držite se toga. Negujte i razvijajte svoju individualnost. Ta iskra jeste ono što će uneti snagu i iskrenost u vaš govor.“

„Nemojte pokušavati da umirite svoju energiju, jer ona ima magnetnu moć. Vitalnost, živahnost, entuzijazam su među najvažnijim kvalitetima koje sam uvek tražio kada bih zapošljavao govornike i vođe kursa javnog nastupa.“

„Pitajte bilo kog profesionalnog govornika čemu ga je iskustvo naučilo i većina će vam odgovoriti – „da imam upečatljiv početak, koji će istog trenutka zaokupiti pažnju publike.“ Kako biste i vi u tome uspeli, osmislite unapred, gotovo od reči do reči, i početak i kraj govora. Skoro svaki uspešan govornik planira unapred.“

„Zaključak je zapravo najbitnija strateška tačka vašeg govora, ono što neko kaže na kraju, konačne reči koje nastave da odzvanjaju u glavama ljudi i nakon što završite, to su te reči koje će se najduže pamtiti.“

„Čak i najveštiji govornici ne mogu uspešno da prenesu svoje ideje ukoliko ih publika ne razume. Dobra komunikacija počinje razumevanjem vaše publike. Birajte reči tako da vas vaši slušaoci lako razumeju.“

„Svaki govor, bez obzira da li je govornik toga svestan ili ne, ima četiri glavna cilja:

  1. Da se nešto razjasni.
  2. Da se publika impresionira i ubedi.
  3. Da se pozove na akciju.
  4. Da se zabavi.“

„Interesovanje je zarazno, upamtite to. I sigurno će se preneti na publiku ukoliko je i sam govornik zaražen njime.“

„Najbolji način da zadobijete nečije poverenje je tako što ćete ga zaslužiti. Dž. Pjerpont Morgan je rekao da je karakter najbitniji za dobijanje kredita. Takođe je jedan od najbitnijh elemenata za dobijanje poverenja publike.“

„Drugi način da zadobijete poverenje publike jeste da promišljeno govorite iz sopstvenog iskustva. To će vam neizmerno pomoći.“

„Trudite se da koristite ne samo tačne, već sveže i originalne izraze. Izbegavajte klišee, istrošene i preterano upotrebljavane fraze.“

„Mnogi govornici imaju izuzetan vokabular, izvanredna poređenja, metafore i kriptične fraze, kojima izražavaju svoje ideje, i kada čitate njihove govore primećujete koliko su inspirativni i poučni. Ali nažalost, kada ih slušate, sva njihova lepota se izgubi samo zbog loše dikcije i izgovora.“

„Bez obzira na to koliko je vaša ideja dobro osmišljena, niko je neće razumeti ukoliko je ne izrazite jasno i razgovetno.“

Dejl Karnegi

Dejl Karnegi (1888–1955) bio je američki pisac, predavač i začetnik čuvenih kurseva o samousavršavanju, govorništvu, usvajanju interpersonalnih veština i prodaji. Rođen u siromašnoj porodici, od najmlađih dana radio je najrazličitije poslove kako bi preživeo. Godine 1936. napisao je jedan od najoriginalnijih vodiča svih vremena, Kako zadobiti prijatelje i uticati na ljude, knjigu koja je postala neverovatan bestseler, popularan i danas (2002. godine proglašena je za najbolju poslovnu knjigu XX veka).

Godine 1912. osnovao je svoju kompaniju Dale Carnegie Training koja i danas ima svoja predstavništva širom sveta.

Za više informacija posetite:

http://www.dalecarnegie.com/

https://www.facebook.com/DaleCarnegieTrainin